اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل

 

 

 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سال " اقتصاد مقاومتی ، اقدام و عمل " که از سوی مقام معظم رهبری نامگذاری شده ، نقشه راه روشن و آینده ساز برای عبور از مراحل رشد و توسعه و رسیدن به پیشرفت همراه با عدالت است.


چند سال اخیر در عرصه گفتمان سازی، پیشرفت های خوبی حاصل شده و حالا نوبت و اقدام و عمل است به ویژه برای کسانی که مسئولیت اجرایی را دارند.

اقتصاد مقاومتی یک بحث کاملا استراتژیک است و در همه کشورهایی که دارای اهداف بلند مدت هستند و روحیه استقلال در بطن سیاست داخلی و خارجی آنها جاری است ، در اشکال مختلف مطرح شده است.

رهبرمعظم انقلاب با پیش بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، از حدود هفت سال پیش شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال در دستور کار قرار دادند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود.


* حضور مردم ، رمز استقرار اقتصاد مقاومتی

رئیس بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی هم تاکید کرد : برای حضور مردم در عرصه اقتصاد مقاومتی باید اعتماد آنها جلب شود و مسئولان باید به این مردم اعتماد کنند.

محمد سعیدی‌کیا گفت : مردم ایران بسیار تیزهوشند و وقتی اعتماد می‌کنند کار به سرانجام می‌رسد و باور کنیم مردم توانایی آن را دارند اما باید بستر حضور فراهم شود.

وی افزود : اقتصاد مقاومتی باید جزو هویت ملی ما شود همه با هم باید به دنبال ایجاد جنبش اقتصاد مقاومتی باشیم و از تجارب خوب گذشته مانند پیروزی انقلاب اسلامی ،8 سال دفاع مقدس و برگزاری انتخابات گذشته به دلیل حضور هه جانبه مردم در این زمینه استفاده کنیم.

رئیس بنیاد مستضفان با بیان اینکه این موضوع باید از دولت شروع شود زیرا دولت پرچمدار و بسترساز است ، مهمترین کار برای تحقق اقتصاد مقاومتی را بسترسازی بیان کرد.

وی گفت : باید مسئولان به این باور برسند که تنها با حضور مردم است که اقتصاد مقاومتی سیر تکاملی خود را طی می کند.

سعیدی‌کیا ادامه داد: کشور با پول نفت آباد نمی‌شود و این موضوع در چند سال اخیر تجربه شد و آبادی تنها با حضور مردم امکان پذیر است ، هر چه بیشتر شاهد افزایش این حضور باشیم کشور آبادتر خواهد شد.

سعیدی‌کیا با اشاره به نرخ سود بانکی 22 درصد در نظام بانکی کشور گفت: در شرایط فعلی هیچ کار اقتصادی با 22 درصد سود جواب نمی‌دهد واز نظر اقتصادی تامین سرمایه با این روش به صرفه نیست و اگر سود بانکی کاهش نیابد برای افزایش تولید و بهره وری با مشکل مواجه خواهیم شد. البته بانکها با روش‌های خود نرخ 22 درصد را افزایش می‌دهند.


آینده شناسی و آینده گرایی در عرصه های برنامه ریزی

معاون سازمان مدیریت برنامه ریزی کشور گفت : اقتصاد مقاومتی بستر اصلی برنامه ریزی های آینده کشور را فراهم می کند و این سیاست ها چارچوب کلان اقدامات دستگاه اجرایی را برای دستیابی به توسعه پایدار تشکیل می دهد.

محمدرضا واعظ مهدوی افزود : نظام اقتصادی کشور باید در برابر جهان پرتنش کنونی و تحولات شتابان اقتصادی و اجتماعی تاب آور باشد و بتواند این تحولات را در خود هضم کند.

وی ادامه داد : امروز در عرصه سیاسی در خاورمیانه مناسبات پیچیده ای شکل می گیرد و جریان های مختلفی در حال شکل گیری است و حتی شاهد هستیم در انتخابات امریکا تحولات بسیار پیچیده ای در شرف وقوع است.

واعظ مهدوی با اشاره به سخنرانی تند کاندیداهای ریاست جمهوری امریکا نسبت به برخی ملل جهان گفت: این مسائل ایجاب می کند کشورها نسبت به این شرایط هوشیار باشند و ظرفیت هایی را برای خود تعریف کنند تا در برابر این تحولات دچار آسیب نشوند.

وی با بیان اینکه از درآمدهای نفتی به نحو مطلوبی بهره گیری نمی شود، اظهار کرد: در حالی که بالاترین قیمت ها در تاریخ فروش نفت را داشتیم، نتوانستیم این درآمدها را مورد بهره برداری صحیحی قرار دهیم که نشان می دهد باید ظرفیت های جدیدی را در برنامه ریزی های خود بکار گیریم.


* سال ویژه برای اقتصاد کشور

احمد توکلی نماینده مجلس هم گفت : اگر اقتصادمقاومتی پیاده نشود، رشد اقتصاد نفتی موجب اشتغال نمی شود.

وی مباحث مربوط به اقتصاد مقاومتی را از هر منظر قابل دفاع دانست و گفت: مسئولان در این حوزه بیش از آنکه اقدامی صورت دهند، حرف زده و سمینار برگزار کرده اند ولی عملا کار جدی در مجلس و دولت انجام نشده است.

توکلی چنین عملکردی را موجب محروم شدن مردم از نعمت اقتصاد مقاومتی که متضمن زندگی آنهاست ، دانست و تصریح کرد: همین امروز نگاهِ دولت بیش از آنکه متوجه داخل باشد، به خارج معطوف است و اصل را بر این گذاشته اند که بر اساس سیاست خارجی مسائل را حل کنند.
این نماینده مجلس برخی از نقاط ضعف دولت در این حوزه را برشمرد و افزود: مشکلات اقتصادی اگر حل و فصل نشود، مادامی که روابط ما با خارج نرم شود و روابط گسترش یابد، به نتیجه ای نمی رسیم.

توکلی با بیان اینکه تاکنون از درآمدهای بالای نفتی در حوزه اقتصاد نتیجه ای حاصل نشده، است ادامه داد: این اقتصاد شکننده است؛ چراکه بر اساس فروش نفت و دولتی است و وقتی اقتصاد دولتی باشد، ایجاد فساد شده و اقتصاد کشور تحت تاثیر بازار پرنوسان نفت قرار می گیرد.
وی تاکید کرد: امروز که گفته می شود وضعیت بهتر خواهد شد، اگر اقتصاد مقاومتی پیاده نشود، گرچه اقتصاد نفتی ایجاد رشد می کند اما ایجاد اشتغال نخواهد کرد.

توکلی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری فقط بر اقتصاد مقاومتی نیست و اقدام و عمل را نیز در بر می گیرد، گفت: به جای اینکه فقط حرف بزنیم، باید عمل کنیم و توافقاتی باید میان دولت و مجلس وجود داشته باشد و اگر دست بدست هم ندهیم، کار بدرستی پیش نخواهد رفت.

* همه بخش های اقتصادی یکصدا شوند


یک نماینده مجلس هم تحقق شعار "اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل" را نیازمند عزم ملی و شرکت همه فعالان حوزه اقتصادی در کنار مجلس و دولت در میدان عمل دانست.

عزت اله یوسفیان ملا با تاکید بر اینکه مردم بایستی در عمل وعده مسئولان در خصوص رکود، اشتغال و... را لمس کنند، اظهار کرد: یکی از راهکارهای برون رفت از شرایط فعلی، اجرای اقتصاد مقاومتی است و مقام معظم رهبری تقویت اقتصاد مقاومتی را بعنوان مرحله عمل فرمودند.

وی افزود: دیگر نباید شعار دهیم و فقط حرف بزنیم؛ برگزاری سمینار و همایش کافی است و باید کاری کنیم تا مردم اقتصاد مقاومتی را لمس کنند؛ لذا امسال را سال اقدام عملی در حوزه اقتصاد مقاومتی نامیدند و انشاالله این مسئله عملیاتی شود.

یوسفیان ملا تاکید کرد: باید عزم را جزم کرد و آستین ها را بالا زد و اقتصاد مقاومتی را به منصه ظهور رساند.

وی اجرای این مهم را نیازمند عزمی ملی دانست و تصریح کرد: این مسئله فقط به دولت و مجلس برنمی گردد و آحاد مردم، اصناف، بازار و همه دست اندرکاران امور اقتصادی کشور باید یکپارچه و یکصدا وارد میدانِ عمل شوند.

* همخوانی با شرایط کنونی اقتصاد

یک کارشناس مسائل اقتصادی هم با اشاره به پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب در سال جدید اظهار کرد: فرمایشات حکیمانه ایشان، عینا با شرایط اقتصاد خوانا است و ایشان همواره بر روی مسائل اصلی نظام دست می گذارند.

عبدالمجید شیخی ، اسناد بالادستی در این حوزه را مثبت و پربار توصیف کرد و افزود: لازمه این کار، عمل کردن به اقتصاد مقاومتی است و تا کنون آنطور که باید در حوزه اقتصاد مقاومتی، به قوه مجریه بصورت جدی نگاه نکرده ایم.

وی اجرای اقدامات موثر در حوزه تولید را مهم دانست و افزود: هم اینک وضعیت اقتصاد به گونه ای است که متاسفانه در الگوی مصرف، خطی انحرافی با عنوان انتظارات برجامی باز شده؛ یعنی انتظاراتی برای مردم ایجاد شده ولی عملا هیچ اتفاقی نیفتاده است.

شیخی ادامه داد: از دشمن نباید انتظار دریافت هدیه داشت و هدف دشمن تنها ایجاد خطی به منظور صادرات کالاهای مصرفی است؛ چون دچار رکود و بحران اقتصادی است و عملا به نفع خودشان اقدام می کنند.

بنابراین گزارش اقتصاد مقاومتی که از تدابیر و رهنمودهای مقام معظم رهبری است و سرانجام در سیاست­های 24 گانه متبلور شد، به گفتمان سازی برای تبدیل شدن به یک باور عمومی و درک مشترک ملی نیازمند است تا امکان عبور از فشارها، سختی ها، تحریم ها و جنگ اقتصادی دشمن را برای ایران اسلامی به خوبی فراهم کند.

دولت هم باید در عمل وارد مراحل اجرایی سود و شاخص سازی کند.

رهبر معظم انقلاب با پیش بینی راهبردهای دشمن در برابر انقلاب اسلامی، در حدود یک دهه اخیر شعارهای اقتصادی را به عنوان نام سال مطرح کردند تا فضای عمومی کشور برای این شرایط ویژه فراهم شود و حالا نوبت مسئولان به ویژه در دولت است که بستر اجرایی مطمئنی را برای استقرار اقتصاد مقاومتی فراهم اورند. 
 
هراس غربی ها بیشتر می شود  
 
غربی ها می دانند که اگر نظام جمهوری اسلامی ایران موفق به استقرار اقتصاد مقاومتی شود با هیچ روشی نمی توانند با این کشور مقابله کنند و به شدت از این روند هراس دارند.
 
چون اقتصاد مقاومتی به معنی حداکثرسازی ارزش افزوده و ثروت آفرینی از همه منابع زیرزمینی و روزمینی و نیروی انسانی است که جمهوری اسلامی ایران در همه این عرصه ها از مزیت های ویژه ای برخوردار است.
 
اگر تولید در داخل کشور رونق پیدا کند آثار بسیار گسترده ای در بازارهای کار، کالا، پول و سرمایه و همچنین تامین منابع مالی دولت از محل مالیات خواهد داشت و دشمن هم هرگز نمی تواند با بهانه های تحریم مالی و انتقال پولی و غیره این اقتصاد را تحت کنترل خود درآورد.
 
به همین دلیل است که غربی ها و دشمنان نظام به شدت از الگوی اقتصاد مقاومتی هراس دارند و نباید اجازه دهیم اقتصاد کشور مزیت ها و استعدادهای خود را فدای واردات کند و در هرگونه تعامل و تجارت با کشورهای خارجی باید به سمت بازی اقتصادی برد - برد حرکت کنیم.
 
همچنین اقتصاد مقاومتی با مردمی کردن تولید ثروت تحقق می یابد و باید در سال 1395 
سیاست های اقتصاد مقاومتی در ارکان فعالیت های اجرایی نهادینه شود.
 
برای عبور از رکود تورمی نیاز داریم که نقش مردم در بخش تولید ثروت افزایش یابد تا با افزایش قدرت خرید و تحریک طرف های تقاضا بتواند فرآیند پایدار از رشد تولید را ایجاد کند.
 
برای استقرار اقتصاد مقاومتی باید الگوی ویژه توسعه ایرانی و اسلامی را پیاده کنیم و در دوره برجام هم باید همه فعالیت ها با محور توسعه اشتغال برنامه ریزی شود.
 
مردم انتظار دارند در دوره جدید برنامه های ایجاد اشتغال ، رشد اقتصادی و خروج از رکود تورمی در اولویت دولت باشد.
 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







برچسب‌ها:


تاريخ : چهار شنبه 18 فروردين 1395برچسب:, | 13:23 | نویسنده : shaghayegh |